söndag 14 juli 2013

Jag pratade ju om Kelp....

Som livsmedel bär kelp ofta det japanska namnet kombu (昆布) och tillhör då kelpfamiljen Laminaria. Den är rik på bland annat K-vitamin och antioxidanter samt mineraler som magnesium, kalcium, kalium  och järn och går därför att använda som köttersättning, då tillsammans med en proteinkälla. Kombu i dess olika arter är vanlig i flera kök, både det koreanska och det kinesiska, men speciellt det japanska.
Kelp innehåller tämligen höga halter av naturligt glutamat.[2] Det används ofta som smaksättning till buljong och olika grytor, men även för att mjuka upp bönor vid tillagning. Över 90 procent av den kombu som konsumeras är odlad utanför den japanska ön Hokkaido. I den svenska butikshyllan hittar man ofta kelp som torkad och paketerad alg i en välsorterad butik, och som en ingrediens i örtsalt.
Kelp eller kombu innehåller naturlig glutaminsyra, en aminosyra som ger upphov till det som japanerna kallar den femte grundsmaken umami (旨味).

(från Wikipedia)
 
Jag köpte mina på Ica Maxi här i staden...
Jag blandar dem som fyllnad i sallader....de är krispiga som rädisor, typ,
men om jag värmer dem så blir de som pasta och vi har haft dem som nudlar till japansk kyckling-wok, till korv Stroganoff och till köttfärssås. Dessa gillar A också. De brukliga Lchf-nudlarna ger oss lite daggmask varning...=/
Men dessa är helt ok. De smakar ingenting om du inte kryddar dem eller marinerar dem om du ska äta dem som de är
Lycka till med Kelp...
 
Trevlig Söndag...
Själv städar och tvättar jag när A arbetar...

Inga kommentarer: