måndag 26 maj 2014

Min operation

Om några dagar är det två veckor sen jag genomgick min gastric bypass operation på Centralsjukhuset i Kristianstad. Nu börjar jag känna mig som en människa igen. 
 Jag har ju inte lidit men orken... orkade inte något nämnvärt och sen hade jag Jätteont i min mage... Har bytt till laktosfritt nu och allt är mycket bättre. Sen denna trötthet, tror jag sovit mer än ett spädbarn... 
Vid uppvaket hade jag inte ont men seg och trött såklart.. Kunde knappt hålla ögonen öppna under första fyra timmarna. 
Andningsövningar samt upp och röra sig skulle man genomföra en gång i timmen, och det gick hyfsat. Sen somnade man så fort man gjort sitt korridors varv... rena rallyt därute. 
Första dygnet var det bara vatten som gällde. Små små klunkar åt gången. Men det räckte. Det gjorde ont när jag drack och dessutom var både hunger och aptit borta. Var så trött så jag lade mig 21,45. 
Natten gick okej, sov hela natten. Vaknade dock vid två när de skulle kolla puls mm....
 hoppade till så rädd jag blev......
Kl halv sex vaknade jag. De skulle väcka oss vid sex för tabletter och att vi skulle hinna duscha och få ett dropp kopplat innan frukost kl 8,00
Vår första måltid. 1,5 dl naturell yoggi som skulle ta 30 minuter.. Det var drygt. Men nu så här efter någon veckas tid har jag lärt mig varför det måste ta tid. Får ont, som någon spänner ett brett bälte över brösten och drar ihop för glatta livet om det kommer för mycket i min numera minimala magsäck.
Efter information från sjuksköterska, utskrivningssamtal och lunch fick jag åka hem. Min sambo(som bott hos vänner över natten för att slippa köra 12 mil enkel väg) hämtade mig vid ett och jag sov hela vägen hem. Det var en stor fördel att bara behöva spendera en natt på sjukhus. Mycket skönare att vara hemma.


Vikten då? Jo, vid mitt informationsmöte på Aleris i Lund, 10 dagar före operation fick jag beskedet att jag skulle gå ner 6 kg. Tufft. Men jag levde på shakes  (imponerad över mig själv att jag lyckades, eftersom jag alltid gett upp innan) och gick ner 5,7 kg kg! Idag vägde jag mig och har tappat ytterligare 4 kg, så minus 10 kg visar vågen efter knappt tre veckor veckor, varav två veckor efter op. Jag är nöjd med det resultatet, men har sett på andra bloggar att de gått ned fortare. Men jag äter som jag skall och är ute och rör på mig... har ju mycket kvar, så jag håller tummarna för att det ska gå neråt, snabbare än så här . Men man får ju en ordentlig kick av det!
Sen det bästa av allt.... det är slut med sprutorna.....
Allt gott...

Inga kommentarer: